Rezultatele căutării
După gen
Interesant

Istorie Transport oraș

Primul troliebuz în Chișinău

REF NR: 7494
  • 679
Primul troliebuz în Chișinău
În 1949, la Chișinău, s-a intslat primul traseu de troleibus. După 10 ani, în 1959, a fost deschis parcul de troleibuse numarul 1. Prima rută a fost parcusă de la gara feroviară pîna la Institutul de  Medicină. În 1961, când circulația tramvaiului în oraș a fost întreruptă, singurul tip de  transport electric a rămas troleibusul.

Primele  pe linie au eșit șase troleibuse model  MTB-82D. În 1950, numărul troleibuselor s-a mărit ajungînd la douasprezece, iar traseul a fost extins pîna la 8.8 km.  Cînd  în 1959 s-a deschis parcul de troleibuse numărul  1,  existau 50 de masini. Dezvoltarea rețelei de troleibuse a avut loc în mod continuu, iar în 1966 a fost deschis parcul de troleibuse număr 2, care număra 74 de troleibuse. În 1986 a fost deschis parcul de troleibuse numarul 3 în sectorul Cecana.

Până în 2010 parcul de troleibuse simțitor s-a deteorat , iar tehnica fizic și moral sau învechit. În următorul an 2011 a fost anunțată o licitație pentru importul în Moldova de troleibuse noi cu podea joasă. Licitațiea pentru furnizarea de troleibuse noi în Republica Moldova a câștigat uzina din Belorusia "Belkomunmaș". În acelaș timp afară de compania din Belorusia, au participat la concurs încă trei producători din Rusia și unul din Ucraina. Până la 31 mai 2011 "Belkommunmash", a trebuit să pună 102  troleibuse noi în valoare de 10 milioane de euro.

Credit în valoare de 5 milioane de euro pentru achiziționarea primului lot de troleibuse a fost dat de Banca de investiți Europeană și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. În general, a fost acordat un împrumut de 10 milioane de euro pentru 10 ani, la 5%  anual, cu plăți amînate timp de 2 ani . În plus, în cadrul acestui proiect a Republicii Moldova s-a primit un grant de la UE până la 3 milioane de euro. Condiția suplimentară de creditare (BEI și BERD) a fost introducerea în sistemul  de transport public din capitală a  unui singur bilet electronic, pentru a face în acest domeniu  fluxurile de numerar mai transparent .

Achiziționate în Belorusia troleibuse - ACSM-321 fac parte din a treia generatie a troleibuselor, în timp cele vechi – ZiU care transportau calatorii de zeci de ani în Chișinău fac parte din prima generație.
Caracteristici ACSM: - nou sistem de control și de încălzire, podea joasă fără debarcadere, facilități specializate pentru persoanele cu handicap, ecologice curate și motoare economice  de curent alternativ, trei uși existente și sticla nuanțată.

Nu s-a limitat la o singura  cumpărare și de asemenea, s-a stabilit asamblarea parțială a troleibuselor. Costul final de asamblare a unui troleibus în capitală este de 135 de mii de euro. Atunci când procuri o mașină complet terminată în Belorusia, aceasta va costa cu 10 mii de euro mai scump. La "Belkommunmash" în Belorusia troleibusele pentru Chișinău se amplaseza 85%. Prețul mașinei este redus datorită faptului că în Republica Moldova se petrec 20-30% din lucrarile de asamblare rămase.

Cu toate acestea, înainte de  rezolvarea  cu success a planului de reînnoire a parcului de troleibuse din oraș s-a schimbat de mai multe ori. Cu 15 ani în urmă a fost planificată achiziționarea a 110 troleibuze marca Skoda, iar asamblarea finală urma să aibă loc la Chișinău. 40 de troleibuze din Cehia achiziționate la Chișinău, au fost livrate 1997-2004. Acest lot de troleibuze marca Skoda a fost ultimul lot pentru oraș, iar acest lucru a fost asociat cu o creștere a prețurilor la fabrică. Chișinăul pentru astfel de troleibuze n-a avut mijloacele financiare. Mașina Skoda, adusă în capitală, nu a avut nimic comun cu vechiul ZiU. Dar, așa cum s-a dovedit, decizia ar putea fi de cumpărare a troleibuzelor  mai puțin costisitoare din Cehia de - la firma cehă Sor. Dar evident că aceste planuri nu s-au materializat .

Informație de contact

Adresa:
Moldova, mun. Chișinău, o. Chişinău